X KAPAT Neler Merak Ediyorsunuz?

Güneş İlaçlama

Murat TONBUL
Güneş İlaçlama Yönetim Kurulu Başkanı

 

·Bize firmanız hakkında bilgi verir misiniz?

Güneş İlaçlama & Makine olarak 2002 yılında çevre sağlığı alanında 2002 Samsun’un Bafra ilçesinde Kızılırmak Sanayi Sitesi’nde faaliyete başladık. 2012 yılında Limited Şirketine geçişimizi gerçekleştirdik. Firmamız ilk olarak biyosidal ürün satışı, haşere mücadelesinde kullanılan makine ve ekipman bakım onarım, teknik servis hizmetlerini yürütürken, 2013 yılında MMT Hunter 19 HP adını verdiğimiz ilk makinemizin imalatına başladı. 2014 yılında MMT Cleaner ve MMT Atomizör ismini verdiğimiz makinelerimizin imalatına başladık. 2015 yılında ise Bafra OSB’ye yatırım kararı aldık ve yeni tesisimiz için inşaat sürecini başlattık. Bu süreç 2017 yılında MMT Hunter 19 HP adlı makinemizi geliştirip MMT Hunter 35 HP imalatına başlamamızla devam etti. Ayrıca MMT Poultry Sprayer, MMT Poultry Vac ve MMT ULV 18 HP ismini verdiğimiz makinelerimizin imalatına da başladık. Kuruluşumuzdan itibaren halk sağlığını tehdit eden zararlılara karşı yenilikçi yaklaşımlar ile sektöre katkı sağlamaya devam ediyoruz. Halen birbirinden farklı makinelerin imalatı ile tüm Türkiye genelinde ve yurt dışına yönelik faaliyet gösteriyoruz.

 

·Dış ticaret geçmişiniz nedir, ihracat yapmaya nasıl karar verdiniz?

Yurtiçi ve yurtdışı fuar katılımlarını önemiyoruz. Katıldığımız fuarlarda özellikle tarım ilacı makinelerimizi sergileme imkânı bulduk. Yurtdışı fuarlarda kurduğumuz kontaklar aracılığıyla ilk ihracatımızı Gürcistan’a gerçekleştirdik. Böylelikle dış ticaret serüvenimiz başladı. Şuanda Gürcistan, Irak, Rusya, Kosova, Azerbaycan, Katar, İsrail, Tunus, İran, Kıbrıs, Suriye, Makedonya olmak üzere 12 ülkeye ihracat yapıyoruz.

 

·İhracat yapmak istediğiniz ülkeye nasıl karar veriyorsunuz. İşletmenizin ihracat stratejisi var mı? Yoksa oluşturmayı düşünüyor musunuz?

Orta Karadeniz Rekabetçilik ve Dış Ticaret Destek Merkezi’nin ihracat yapacağımız ülkeyi belirleme konusunda önemli desteği oluyor. Merkezin Tendata ve Hoovers veri tabanlarından elde edip, bize sunduğu müşteriler ile iletişim kuruyoruz. Aynı zamanda fuarlardaki kontaklarımız bize yön veriyor. Fuarlarda sergilediğimiz makineleri oradaki müşterilerin görme imkânı oluyor ve ağızdan ağıza yayılan memnuniyetler sonucunda bize ulaşan müşterilerimiz de oluyor.

 

·Firmanızın dış ticaret hedefi var mı?

Tabii, İspanya başta olmak üzere Avrupa ülkelerine açılma hedefimiz var. Bu kapsamda gerekli belgelendirme süreçlerini tamamlamaya çalışıyoruz.

 

·Yaptığınız ihracatın sürdürülebilir olduğunu düşünüyor musunuz?

 

Kesinlikle sürdürülebilir bir ihracat süreci yürütüyoruz. Çünkü; biz sadece ürünü satıp bırakmıyoruz. Satış sonrası süreçte, her koşulda müşterilerimizin yanındayız. Bize diledikleri zaman ulaşabiliyorlar. İstek ve ihtiyaçlarına cevap verebilecek kapasitemiz var. Ben de dâhil firmamız makinelerin işleyişi konusunda uzmanız. Geçmişten, ustalıktan gelen bilgi birikimimizi, bu sürece yansıtıyoruz.

 

·Bu ihracat sonrası ürettiğiniz ürünlerde daha fazla katma değer taşıyan ürünlere de yer vermeyi planlıyor musunuz?

Güneş İlaçlama & Makine olarak uzmanlık alanımız daha çok tarımsal ilaçlama makineleri üzerine. Her geçen gün makinelerimizin katma değerini artırarak müşteri memnuniyetini daha yukarılara taşımaya çalışıyoruz. Ürün gamımızı genişleterek süt sağma makinesi üretmek için de ar-ge çalışmalarımız devam ediyor.

 

·İhracat konusunda destek aldınız mı?

Orta Karadeniz Rekabetçilik ve Dış Ticaret Destek Merkezi ile iyi bir ilişki kurduk. Merkezin sağladığı istihbarat verilerinden ve tecrübelerinden bünyemizdeki dış ticaret personeli aracılığıyla faydalanıyoruz. Diğer taraftan farklı destek mekanizmalarını da araştırıyoruz.

 

·Ajansımız ve Rekabetçilik ve Dış Ticaret Destek Merkezi’nden nasıl haberdar oldunuz? Uygulamalı İhracat Danışmanlığı hizmetinden nasıl faydalandınız? Merkezin size ne gibi katkıları oldu?

Dış Ticaret Destek Merkezi’ndeki uzmanların bizi ziyaret edip, bilgilendirmesi sonucunda bu hizmetten haberdar olduk. Birlikte toplantılar düzenleyerek ürün ve ülke bazında özel çalışmalar yaptık. Sonuç olarak da firmamızın ihracat sürecini geliştirebileceği hedef pazar bilgilerini içeren raporlar sağlandı.

 

·Verilen hizmeti nasıl değerlendiriyorsunuz?

İhracat yapmak isteyen firmalar için iyi bir başlangıç noktası olduğunu düşünüyorum. Firmaların hedef ülkelerdeki potansiyel müşteriler ile iletişim kurmasını kolaylaştıran bir hizmet sunuluyor. Bilgi ve tecrübeleri süreci doğru yönetmenize yardımcı oluyor.

 

·Sizce ihracatın önündeki engeller nelerdir?

Benim gördüğüm ve deneyimlediğim kadarıyla mali desteklerin, danışmanlık desteklerinin yetersizliği, vizyon yetersizliği, bürokratik engeller ve bunların getirdiği operasyonel güçlükler işleri zorlaştırıyor.

 

·İhracat yapmak isteyenlere tavsiyeleriniz nelerdir?

İhracat yapmak için kurumsallaşma süreçlerinin tamamlanmasının çok önem arzettiğini düşünüyorum. Üretilen ürünlerin özelliklerine hâkim olmak, ürüne güvenmek, her müşterinin ihtiyacına cevap verebilecek nitelikte olmak önemli. Bu alana yatırım yaparak gerekli ve prosedürlerin, kalite süreçlerinin de tamamlanması gerekiyor. Sürekli araştırma yapmak, donanımınızı artırmak işlerinizi kolaylaştırıyor.