X KAPAT Neler Merak Ediyorsunuz?

Cazgır A.Ş.

TR83 Rekabetçilik ve Dış Ticaret Destek Merkezi Kapsamında Hizmet Alan Cazgır A.Ş.

Firması İle Röportaj

 

Firma Yetkilileri: Doğan KORÇ ve Dilek YILDIRIM

Satış ve Pazarlama Sorumlusu

 

 

 

Bize firmanız hakkında bilgi verir misiniz?

 

Şirketimiz 1980 yılında Orhan Cazgır tarafından kurulmuştur. Kurulduğu ilk yıllarda Demirdöküm A.Ş ve çeşitli Avrupalı firmalara dünya standartlarında kazan üretimi yapmıştır. 2000’li yıllarda yeni yatırımlar yaparak ve üretimini genişleterek faaliyetlerini devam ettirmiştir.

 

Sektörde global bir oyuncu olma hedefiyle yurtdışına açılan Cazgır A.Ş. 2000’li yılların başında yükselen bir pazar olan kriyojenik piyasaya giriş yapmıştır. Dünya standartlarında ürünler üretebilmek ve farklı pazarlara ürün verebilmek adına yeni yatırımlar yapmış, tüm sertifikasyonlarını tamamlamıştır.

 

Çorum Organize Sanayi Bölgesinde 25.000 m2lik alandaki Cazgır A.Ş. üretim tesisi yeni yatırımlarıyla büyümeye devam etmektedir.

 

Sabit / taşınabilir basınçlı kaplar (kriyojenik tanklar, evaporatörler, lpg tankları, katı-sıvı-gaz yakıtlı kazanlar, boylerler, separatörler vb.), sabit / taşınabilir basınçsız kaplar (akaryakıt tankları, su tankları vb.), römork ve yarı römork üretim, satış, muayene ve servis konularında faaliyetlerini yürütmektedir.

 

Dış ticaret geçmişiniz nedir, ihracat yapmaya nasıl karar verdiniz?

 

Cazgır A.Ş. sektörde global bir oyuncu olma hedefiyle 2000’li yılların başında yurt dışına açılmıştır. Yükselen bir pazar olan kriyojenik piyasaya giriş yapan firmamız, 2016 yılının sonlarından itibaren %80 oranında yurt dışına satışı kendine hedef olarak belirlemiştir.

 

Dünya standartlarında ürünler üretebilmek ve farklı pazarlara ürün verebilmek adına yeni yatırımlar yapmış, tüm sertifikasyonlarını tamamlamış, kapasitesini ihracatı artırmak yönünde oluşturmuştur.

 

Firmanızın dış ticaret hedefi var mı?

 

Kriyojenik tanklarımızı hem ASME (Amerika) hem de CE (Avrupa) standartlarında sunuyoruz. Ayrıca kriyojenik tanklarımızı müşteri ihtiyacı doğrultusunda istenilen spesifikasyonlara göre projelendirip, en iyi teknolojiyle sunabiliyoruz. Yurt dışından müşterilerimizin taleplerini karşılayabiliyoruz. Bu bağlamda 2019’da ihracat oranımız %70’lerdeydi. 2020’de hedefimiz bunu %80’in üzerine çıkarmak. Şu an 50’nin üzerinde ülkeye ihracat yapıyoruz. Avrupa başta olmak üzere, Amerika kısmi olarak da Orta Doğu’ya ihracat yapıyoruz. Amacımız hem mevcut pazarımızı korumak hem de yeni pazarlara açılmak.

 

Bu durum hem ürünle hem de dünyadaki konjonktürle ilgili. Ürününüz olabilir ancak ürün arzı, talebi de önemli unsurlar. Şu anda bizin ürettiğimiz ürünler, özellikle sıvılaştırılmış doğal gaz bazında ürünler, bunların taşınması, depolanması üzerine. Avrupa’da bugün egzoz emisyon değerlerinden dolayı dizel ve benzin yakıtları artık bertaraf ediliyor. Onların yerine elektrik, doğal gaz, hidrojen gibi alternatif yakıtlara dönülüyor. LNG bunların başında geliyor. Bu konuda Avrupa’da şu anda Blue Koridor adlı bir lojistik koridoru kuruluyor. Bu lojistik koridorda LNG dolum istasyonları kuruluyor. Dolayısı ile sektörde oluşan LNG talepleri işlerimizi geliştiriyor. Avrupalı sektör lideri firmaların kapasitelerinin dolu olması bizim için fırsat olmuş durumda. Neredeyse 1 yıl kapasiteleri dolu durumda ve biz buradaki boşluğu doldurabilecek kapasiteye ve kaliteye sahibiz.

 

Yaptığınız ihracatın sürdürülebilir olduğunu düşünüyor musunuz?

 

Bizim önceliğimiz; kriyojenik alandaki teknik sorunları çözmek ve dünyadaki teknoloji desteğiyle en kaliteli ve en iyi teknolojiye sahip olan ürünlerimizi, rekabetçi bir anlayışla tüketicilere ulaştırmaktır.

 

Yüksek teknolojimizle dünya standartlarında ürünler üretiyor ve satış sonrası servis hizmeti sağlıyoruz. Müşterilerimizle sürekli iletişim halindeyiz. Onları varlığımızın bir parçası olarak görüyor ve iletişimimizi ticaretten öte bir iş birliği, birliktelik olarak yürütmeye çalışıyoruz.

 

Uluslararası mevzuatlara ve müşteri gerekliliklerine uymak, sürekli gelişmek ve çalışanları için güvenli bir çalışma ortamı yaratmak, Kalite, Çevre ve İş Sağlığı ve Güvenliği politikalarımızın temelini oluşturuyor. Bu yaklaşımımız sürdürülebilir bir iş ortaklığını sağlıyor.

 

İç piyasa yerine ihracatı bu kadar yüksek oranda tutmanızın nedeni nedir?

 

İhracat yapıyor olmamız, bizim iç piyasadaki daralma gibi olumsuz dalgalanmalardan en az şekilde etkilenmemizi sağlıyor. Ayrıca Avrupa standartlarında üretim yapabiliyor olmaktan dolayı bölgemiz ve ülkemiz adına gurur duyuyoruz. Ürünlerimiz yüksek katma değerli ürünler arasında. Ülkemiz ve bölgemiz adına katma değer yaratıyoruz. Normal bir çelik üretimi değil, teknolojik üretimler yapıyoruz. Ancak tabii ki iç piyasada da var olmaya devam edeceğiz. Bu ülkenin markasıyız, bu ülkeye hizmet edeceğiz. Bugün Türkiye’de Türkiye Petrolleri gibi bir markaya ve onun birçok koluna hizmet sağlıyoruz. Türkiye’de yapılmayan, yurt dışından ithal edilen ürünleri biz üretiyoruz.  Yine örnek vermek gerekirse Trietilen Glikol Ünitesi ve Çamur Tankları Türkiye’de ilk kez Cazgır A.Ş. tarafından üretilmiştir. Çamur Tanklarının ithali için yaklaşık 2.5 Milyon Dolar harcanıyordu. Biz üçte birine denk gelecek bir rakama ürettik. Milli Savunma Bakanlığı için de hava üslerinde kullanılmak üzere üretimlerimiz oluyor.

 

Yeni yatırım planınız, ürün gamında yenilik hedefiniz var mı?

 

Tabii ki. Dünyadaki gelişmeleri, enerji trendlerini takip ederek uyum sağlamak üzere değişim, yenilik planlarımızı yapıyoruz. Doğru zamanlarda doğru hamleleri yaparak karlı büyümek hedefindeyiz. LNG üzerine önümüzdeki 10 yıl içerisinde yurt içinde ve yurt dışında ciddi yatırımlar olacağını öngörüyoruz. Hatta bu yatırımlar başladı bile. Shell geçtiğimiz aylarda Kocaeli’de LNG dolum istasyonu kurdu. Bu gelişmeler yeni bir dönüşüm sürecinin habercisi.

 

Bizim en önemli yenilik hedefimiz taşıma konusunda. En hafif traileri üretmek istiyoruz. Bunun üzerine çalışmalarımız var. Ne kadar hafif olursa o kadar hacimli olur ve o kadar fazla ürün taşır. Bu müşterilerimize de katma değer yaratır. Doğal olarak biz bunu göz ardı edemeyiz.

 

Dönüşümden bahsettik. Onunla ilgili dolum istasyonu gibi komple ya da mobil çözümler üzerine projeler geliştiriyoruz. Gazların konteyner taşımacılığı üzerine proje çalışmalarımız var. Zaten gelen talepler, pazar koşulları yoğunlaşacağımız, teknolojik olarak geliştirmemiz gereken konularla ilgili bizi yönlendiriyor.

 

Ek olarak yalın üretim konusunda çalışmalarımız devam ediyor. Üretim alanımız yetersiz geliyor. Yalın üretimle birlikte alanımızı genişletmek istiyoruz.

 

İhracat konusunda destek aldınız mı?

 

İhracat konusunda Eximbank’ın ihracat kredisi gibi enstrümanlarını kullanıyoruz. Yatırım destek alanında KOSGEB projeleri yürütüyoruz.

 

Dış Ticaret Destek Merkezi’nden nasıl haberdar oldunuz? Verilen hizmeti nasıl değerlendiriyorsunuz?

 

TR83 Rekabetçilik ve Dış Ticaret Destek Merkezi’ni kurucumuz Orhan Bey duymuştu. Daha sonra birlikte Merkez’in Bilgilendirme Seminerine katıldık. İki kez randevu alarak danışmanlık hizmetinden faydalandık. Biz ihracat tecrübesi olan bir firmayız ancak bu konudaki danışmanlık hizmetleri oldukça pahalı hizmetler. Merkez, bize araştırması içerisinde olduğumuz bu hizmeti sağladı. Oldukça faydalı olarak değerlendiriyoruz.

 

Merkezin size ne gibi katkıları oldu?

 

Özellikle ülke bazında detaylı bilgi sahibi olmamızda katkıları oldu. Hoovers, Tendata gibi veri tabanları üzerinden bize Amerika, Polonya, Rusya gibi talep ettiğimiz tüm ülkeler konusunda detaylı bilgi sağladılar. Pazarın büyüklüğü konusunda referans bir ölçü sağlamış oldu. Bizim kendi çalışmalarımızın çok daha üzerinde büyük resmi görmemizi sağladı. GTİP koduna göre listelerimizi oluşturduk, analizini yaptık ve kullanıyoruz.

 

Böylece aslında ihracat stratejimizi belirlemek anlamında faydalı oldu. Diğer taraftan Çorum’da genellikle ihracat yapan firmalar tek yönlü olarak çalışıyor. Biz Merkez’in desteğiyle çeşitlilik sağlayıp riski bölerek çalışmayı tercih ediyoruz. Ayrıca ihaleler konusunda Merkez’den destek almayı planlıyoruz.

 

Türkiye’de sizinle aynı işi yapan kaç firma var? İthal hammadde kullanma oranınız nedir?

 

Türkiye’de rakip olabilecek 5-6 firma sayabiliriz. Dünya’da da çok fazla firma yok. Bizim sektörümüzün ana hammaddesi paslanmaz sac. Türkiye’de paslanmaz sac imalatı yok. Biz de Türkiye’de bir ithalatçı firmadan temin ediyoruz. Dolayısıyla kullandığımız hammaddenin %50’ sinden fazlası ithal. Bu noktada Merkez’den aldığımız hizmet, bize dünyadaki hammadde üreticisi firma bilgilerine ulaşıp daha ucuza hammadde ithal etmemizi de sağlayabilir.

 

Sizce ihracatın önündeki engeller nelerdir?

 

İhracatta temel olarak katma değer konusunu önemli görüyoruz. İhracat oranınız düşük olabilir ancak kg başına elde edilen geliri artırmanın yolu katma değerli ürün ihracatından geçiyor. Daha teknolojik ürünlerle biz de bunu sağlamanın çabası içerisindeyiz.

 

İhracat yapmak isteyenlere tavsiyeleriniz nelerdir?

 

Biz ülkemizi kalkındırmanın yolunun kesinlikle ihracattan geçtiğine inanıyoruz. Dünyadaki yeniliklere uyum sağlayabilmek, ticaretimizi geliştirmek için doğru işi yaparken işimizi de doğru yapmalıyız. Ürünlerimizin satış sonrası hizmet süreci de ihracatı sürdürülebilir kılan en önemli süreci diye düşünüyoruz.